RUKUN SOLAT MENGIKUT 4 MAZHAB
1) Rukun
solat :13perkara
2) Niat
3) Takbiratul
ihram’
4) Berdiri
tegak
5) Membaca
al-fatihah
6) Ruku’
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk
antara 2 sujud
10) Duduk
tahiyyat akhir
11) Baca
tahiyyat akhir
12) Selawat
13) Salam
14) Tertib
1.
NIAT
Syafieyah
dan Malikiyah : Niat adalah fardhu solat
Hanafiyah
dan Hanabilah : Niat adalah syarat (jika solat fardhu Wajib niat )
2.TAKBIRATUL IHRAM
Fuqaha
Malikiyah,Syafieyah,Hanabilah menyepakati lafaz Allahu Akhbar
Fuqaha
Hanafiah: Lafaz Allahu Akhbar boleh diganti dengan lafaz lain yang semakna dengannya.
3. BERDIRI TEGAK
Semua
fuqaha bersepakat bahawa ia termasuk
dalam rukun solat.
Wajib
hukumnya bagi orang yang mampu melakukan,jika tidak mampu boleh solat sambil
duduk atau berbaring.
4. MEMBACA AL-FATIHAH
Ø Syafieyah,
Malikiyah,Hanabilah:-
Al Fatihah adalah rukun solat
Ø Hanafiah:-
Tidak termasuk rukun (yang menjadi rukun solat bagi
mereka adalah bacaan dalam solat yang terdiri daripada al-Quran sama ada
Al-Fatihah atau tidak)
Bacaan basmalah dalam Al Fatihah
Syafieyah: Basmalah adalah salah satu ayat dalam Al
Fatihah, wajib dibaca.
Hanafiyah,Malikiyah,Hanabilah:Basmalah tidak
termasuk dalam Al Fatihah tetapi
Hanafiyah dan Hanabilah:Hukum membacanya sunat
Malikiyah:Hukum membacanya adalah makruh
5.
RUKUK
ü Hanafiyah:
Rukuk terlaksana dengan menundukkan kepala sehingga ia membongkok dan mendekati keadaan rukuk.
ü Syafieyah,Hanabilah,Malikyah:Membongkokkan
tubuh hingga kedua tapak tangan mencapai lutut, tanpa mengendurkan tubuh.
6.
IKTIDAL
v Rukun
ini disepakati oleh Syafieyah,Malikiyah dan Hanabilah
v Rukun
ini bukan rukun solat : Hanafiah
7.
SUJUD
o
Hanafiah
-
Mensyaratkan penggabungan hidund dengan
dahi.(menurut mazhab lain hukumnya sunat)
-
Ketinggina yang dapat membatalkan sujud
apabila lebih daripada setengah hasta atau 22 ½ cm kecuali pada tempat yang sangat
sempit sehingga terpaksa sujud di atas orang lain yang sedang solat di
hadapannya.
o
Hanabilah
-
Ketinggian yang membatalkan solat
apabila ketinggian itu boleh mengeluarkan seseorang daripada solatnya.
o
Syafieyah
-
Ketinggian yang membatalkan solat
apabila tempat sujud melebihi ketinggian lutut kecuali apabila orang itu boleh
mengangkat pinggulnya dan anggota badan yang ada sekitarnya melebihi ketinggian
kepala.
o
Malikiyah
-
Apabila tempat itu sangat tinggi dan
berhubungan dengan tanah, maka tidak sah sujud padanya. Tetapi apabila ia tidak
terlalu tinggi,sah sujud padanya.
Kadar Sujud
Malikiyah
Sujud
di atas bahagian dahi yang paling mudah iaitu sebelah atas kening dan antara
dua tepi dahi. Sunat meletakkan hidung di atas tempat sujud.
Syafieyah, Hanabilah,Hanafiah
Jika
tidak dapat sujud di atas bumi/seumpamanya bersama imam kerana kesesakan orang
ramai maka boleh sujud di mana mana.
Nota:Sujud dan
kedua tangan, lutut, hujung jari kaki menyentuh bumi adalah sunat.
8.
DUDUK ANTARA DUA SUJUD
Rasulullah
melakukan duduk ini dengan iftirasy (menghamparkan tapak kaki dan dijadikan
tempat duduk, sementara tapak kaki kanan tegak lurus dan anak-anak jari
menghadap kiblat.
·
Syafieyah, Malikiyah, Hanabilah: sepakat
mengatakan bahawa ia adalah salah satu rukun solat.
·
Hanafiyah: Ia tidak termasuk rukun solat
tetapi ia adalah sunat yang ringan namun ada ulamanya mengatakan wajib (sunat
muakkad)
9.
DUDUK TASYAHHUD AKHIR
Rasulullah
melakukannya secara tawarruk (meletakkan
punggung di lantai,manakala kaki kiri berada di bawah lengkungan kaki kanan
Kanan, tangan
kiri atas peha kiri, tidal melebihi lutut sambil tangan kanan digenggam kecuali
jari telunjuk.
Perbezaan
Pendapat Dalam Hal Menggerakkan Telunjuk
·
Syafieyah- Berisyarat dengan telunjuk
itu sekali sahaja ketika membaca kalimah “إلا الله” di hujung
syahadat tauhid.
·
Hanafiah-Mengangkat telunjuk sebanyak dua kali
ketika membaca “ لا” kemudian diturunkan
dan digerakkan kembali ketika membaca “ إلا الله”
·
Malikiyah-Menggerakkan telunjuk ke kiri
dan ke kanan secara terus mulai membaca
tastahhud hingga selesai solat
·
Hanabilah-Menggerakkan telunjuk ketika
menyebut nama Allah bagi mengisyaratkan keesaan Allah
10.
MEMBACA TASYAHHUD AKHIR
o
Syafieyah: merupakn salah satu rukun
o
Hanafiyah: ia sunat muakkad,bukan
fardhu/rukun
o
Malikiyah :Sunat,bukan rukun
o
Hanabilah: Jika bacaan tasyahhud
tertinggal solat adalah sah tetapu hukumnya makruh
Lafaz Tasyahhud
Syafieyah
التَّحياتُ
المُبَارَكَاتُ الصَلَوَاتُ الطَّيّبَاتُ لله
السَّلاَمُ
عَلَيكَ أَيٌّها النَّبيُّ وَرَحمَةُ الله وَبَرَكَاتُه
السَّلاَمُ
عَلَينَا وَعَلَى عبَادكَ الصَّالحين
أّشهَدُ
أَن لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّه وَأَشهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّه
Fuqaha’ Syafie’yah mengatakan bahawa orang yg membaca tasyahhud itu
hendaklah mendengar bacaannya sendiri dan bacaan itu tidak terputus-putus serta
mesti menggunakan bahasa arab .
Hanafiyah dan Hanabilah
التَّحيَّاتُ للَّه والصَّلَوَاتُ الطَّيّبَاتُ للَّه
السَّلَامُ عَلَيكَ أيُّهَاالنَّبيُّ وَرَحمَةُ اللَّه
وَبَرَكَاتٌه
السَّلَامُ عَلَينَا وَ عَلَى عبَاد اللَّه الصَّالحين
أَشهَدُ أَن لَا إلهَ إلَّا اللَّه
وَأَشهَدُ أنَّ مٌحَمَّدًا عَبدٌهٌ وَرَسُولُه
Malikiyah
التَّحيَّاتُ للَّه والزَّاكيَاتُ للَّه
والطَّيّبَاتُ للَّه والصَّلَوَاتُ للَّه
السَّلَامُ عَلَيكَ أيُّهَاالنَّبيُّ وَرَحمَةُ اللَّه
وَبَرَكَاتُه
السًّلَامُ عَلَينَا وَعَلَى عبَاد اللَّه الصَّالحين
أَشهَدٌ أَن لَا إلَهَ إلَّا اللَّه وَأَشهَدُ أنَّ
مٌحَمَّدًا عَبدٌهُ وَرَسٌولٌه
Lafaz tasyahhud bersumberkan ‘Umar ibn al-Khattab
11.
MEMBACA SELAWAT
Menurut riwayat Aisyah r.a :
اللَّهُمَّ صَلّ عَلَى محمَد وَعَلَى ءال محمد كَمَا صليت على إبراهيم وءال
Malikiyah dan Hanabilah: tidak memasukkan rukun ini ke dalam rukun solat,
hukum membacanya sunat
Syafie’yah dan hanafiah: membaca selawat wajib
12.
MENGUCAP SALAM
Syafie’yah, Malikiyah dan Hanabilah:
Mengucapkan salam selepas solat adalah termasuk
rukun solat
Riwayat dari Ali bin Abi Thalib bermaksud :
“Anak kunci (pembuka) solat itu adalah bersuci, yang
mengharamkannya bertakbir dan yang menghalalkannya ialah salam
Hadis riwayat Ahmad, Syafi’e, Abu Daud, Ibnu Majah
dan Tarmizi
Salam yang menjadi RUKUN SOLAT hanyalah salam yang
pertama
Hanafiyah : mengucapkan salam bukan fardhu / rukun,
tetapi hanya wajib, sedangkan wajib menurut mereka bermakna sunat muakkad
Berdasarkan sabda
Rasulullah saw ketika baginda mengajarkan tasyahhud kepada ibnu Mas’ud :
إذَا
قُلتُ هَذَا فَقَد قَضَيتَ صَلَاتَكَ إن شأتَ أن
Menurut Hanafiyah, berdasarkan hadis, Rasulullah
tidak menyuruh ibnu Mas’ud untuk mengakhiri solatnya dengan salam. Maka jika
seseorang itu keluar dari solatnya tanpa salam ,sah solatnya
Mendahulukan rukun yang dahulu dan mengemudiankan
yang kemudian. Lakukan solat menurut susunan rukun solat.
Semua fuqaha’ sepakat mengatakan bahawa tertib
adalah rukun solat,kecuali hanafiyah.
Hanafiyah : tertib bukan rukun, tetapi syarat sahnya
solat
aslmualaikum.bole tahu dari mana rjukkan info ni?? pkai bku apa?? sy ad research...
ReplyDeleteaslmualaikum.bole tahu dari mana rjukkan info ni?? pkai bku apa?? sy ad research...
ReplyDeletebanyak yang tidak tepat ni.. dan banyak yang salah ni..
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
DeleteDIAM LA NIGGE.INILAH MELAYU SEMUA NAK SALAH PADAHAL DAH BANYAK RUJUKAN AKU TENGOK SAMA DAN BETUL JE.NI AKU BAGI HADIAH SIKIT _|_ THANKS ME LATER.BYE BITCH.
Deleteastagfirullah dah kenape...kite x tau mane betul kite sebagai manusia nak tau sahih ke x belajar jumpe lah mane2 imam ke bilal ke pastu pastikan...then cakap ape yang betul kite ni x tau mane tau yang ni betul?So jangan nak comment orang kalau diri sendiri x betul...and bagus sangatlah mencarut
Deleteyes pastu sedap2 je panggil orang nigge..resist entah die lagi putih dari kau...
Deletesujud dengan 7 anggota menurut semua mazhab adalah syarat sah sujud. Kalau satu syarat tidak dipenuhi maka tidak sah solat. Bukan sunat. Hanya saja perbahasan 7 anggota itu yang bagaimana.Sebab dalam maksud satu hadith Nabi SAW, "aku diperintahkan sujud dengan 7 anggota"
ReplyDeleteTidak. Mazhab Hanafi tidak mensyaratkan 7 anggota. Rujuk kitab Mabsut karangan Imam al-Sarkhasi
DeleteBoleh Saya tahu rujukan ini diambil dari Mana.. ada buku dia Tak?Saya nak buat tesis
ReplyDeletetahniah akhi..nice sharing and info..sblom tu, maaf boleh tahu marajik?
ReplyDeleteSyukran akhi😊😊😊 𝕤𝕖𝕞𝕠𝕘𝕒 𝔸𝕝𝕝𝕒𝕙 𝕓𝕖𝕣𝕜𝕒𝕥𝕚 𝕒𝕟𝕕𝕒 𝕒𝕒𝕞𝕚𝕟𝕟
ReplyDeletebole saya tahu tahu sumber rujukan dari mana syeikh?
ReplyDeleteboleh saya tahu sumber rujukan ini diambil dari mana?
ReplyDelete